2010. szept. 8.

Leæther Strip történet - 3. rész (Pride gives power: 1990-1991)

A sikeres 1989-es bemutatkozás és a 1990-es év első sikerei után Claus Larsen és a Zoth Ommog további lendületet adott a Leæther Strip-nek. Ennek köszönhetően foglalkoznunk kell még egy kicsit az 1990-es év eseményeivel.
Science For The Satanic Citizen címmel egy újabb lemez jelent meg még ebben az évben. Mivel a bakelit (vinyl) verzión összesen 6 track szerepel (a CD-n további 2), így ezt a Zoth Ommog kiadó EP kiadványként szerepeltette saját katalógusaiban (igaz, hogy a CD verziót már nem..).
Sokan azonban albumnak tartják ezt a kiadványt. Én magam nagyon sokáig harcoltam azért, hogy EP-ként jegyezzék a különböző diszkográfiák (megjegyzés: ennek a kérdésnek a súlyát, fontosságát csak a lemezgyűjtésért fanatikusan rajongó kisebbség tagjai tudják felmérni...), de tárgyalási pozícióimat jelentősen rontja/rontotta, hogy maga Claus Larsen is albumnak tartja (de végül is, ő is tévedhet... ;)  ). Azonban az vitathatatlan tény, hogy a korábbiaktól is egyre komorabb kompozíciókkal találkozhatunk ezen a lemezen. Az album 2007-es remasterelt újrakiadásának bookletjében Claus azzal (is) magyarázza ezt a jelenséget, hogy a LaVey Sátáni Bibliáját olvasta ebben az időszakban. Az "olvasmány" hatással volt rá, de hangsúlyozta/hangsúlyozza, hogy teljes mértékben távol áll tőle, hogy a sátánista vagy bármilyen más vallás elveit magáének vallja ("Blinded by religion/Collecting the cash in the name of Christ"). Az egyén, az ember szerepe, részvétele az élet, a társadalom körforgásában azonban olyan téma volt, ami alapvetően inspirálta ezt a lemezt.

Az EBM-től egyre távolodó, egyre inkább "csak" industrial stílusúként megbélyegezhető alkotások előfutára a Science For The Satanic Citizen olyan "alapművekkel", mint a Zyklon B, Rotation (Axis Off), G.A.W.M. Érdekessége még az albumnak (izééé.... EP-nek....), a dán nyelvű "vokált" tartalmazó Law Of Jante track, ami Aksel Sandemose művéhez kapcsolódik, abból tartalmaz szövegrészleteket, pontosabban a regényben szereplő fiktív kisvárosra vonatkozó tíz szabályt:
  1. Ne gondold, hogy különleges vagy
  2. Ne gondold, hogy egyenlő vagy velünk
  3. Ne gondold, hogy okosabb vagy nálunk
  4. Ne képzeld magadról, hogy jobb vagy nálunk
  5. Ne hidd, hogy többet tudsz nálunk
  6. Ne gondold, hogy fontosabb vagy nálunk
  7. Ne gondold, hogy jó vagy valamire
  8. Ne nevess ki bennünket
  9. Ne gondold, hogy bármelyikünk is törődik veled
  10. Ne gondold, hogy bármire is megtaníthatsz bennünket

Ez a tíz szabály már önmagában fenyegető, hát még zenével aláfestve...
1991-ben két EP (ez már legalább vitathatatlan...) jelent meg.
Az Object V az EP formátum etalonja. Ma már értelmezhetetlen ez formátum, pedig nekem a kedvenc lemezformátumom... Maxit könnyű csinálni (na jó, akkor ha az alapanyag megfelelő). Kell egy "sláger", 3-4 remix, esetleg 1-2 B-oldalas töltelék. Album esetén még a kritikusok is elfogadják, ha van néhány gyengébb szösszenet a lemezen. Az EP, a középlemez, a mini-album (hívjuk bárhogy) műfaja más. Változatosnak kell lennie, nem elég ha csak egy sáv marad meg a hallgató fejében, fülében. Nem árt, ha a koncepció is kiderül, de itt szűkösebb a rendelkezésre álló hely, idő.

Az Object V minden szempontból megfelel ezeknek az elvárásoknak: a 4 track - Antius, Nosecandy, Mohawk, Black Gold - mindegyike kiemelkedő. Eltérő stílusúak, de felfűzhetőek egy gondolatra, mégpedig a függőség, az egyén sebezhetősége meg mindegyikben:
  • Antius: Az amerikai fogyasztói társadalom kritikája: "Hypocrisy in the land of the free/Hypocrisy and hostility/Hypocrisy in the land of the free/Hypocrisy and stupidity"
  • Nosecandy: Kábítószerfüggőség, több tempóváltással (is) érzékeltetve a tudatmódosulás/módosítás ingázó, váltakozó hatását. 
  • Mohawk: Az igazságos bosszúra eufórikus állapotban készülő harcos dala ez, indián törzsi dobokra emlékeztető ritmussal. Ha ezt a dalt valaki meghallgatja, akkor bizonyos, hogy a tomahawkját élezgetve előveszi a ellenségeit, haragosait felsoroló listát és választ róla egy nevet...
  • Black Gold: Punkos hangulatban a pénz mindenhatóságáról zenélni?!?! Az Evil Speaks előfutára ez a dal...
A később megjelenő Material EP, 3 koncertfelvétel mellett (mely az 1991-es mini tour keretében került rögzítésre) két új dalt (Steal!, The Nature Of God), a Leæther Strip Part 2 1988-as demoverzióját és az aktuális albumról származó Die-Die-Die (Completely Dead Version) névre hallgató remixét tartalmazza. Ez a kiadvány inkább már a kialakult rajngótábornak szólt, nekik gyűjtötte össze az időszak ritkaságait, érdekességeit.

A Leæther Strip alig 2 év alatt olyan hírnévre tett szert, hogy már alapvető elvárás volt hogy 1992-ben egy új albumot kell megjelentetnie. Így is történt és micsoda album lett!!!!?

De erről majd csak a következő részben...