2010. dec. 30.

Lemezhatározó: Promo

Promó, promotional
1. Olyan ingyenes kiadványtípus, melyet a DJ-k, rádiós műsorvezetők, lemezbolt tulajdonosok, médiamunkások találatak ki: pontosan azért, hogy ingyen jussanak hozzá az aktuális lemezekhez. Ma már jelentősége fokozatosan csökken, köszönhetően annak, hogy manapság már mindenki ingyen jut a zenékhez...
2. Kis példányszámban kiadott, limitált - és így szinte beszerezhetetlen - CD vagy vinyl/bakelit, melyen általában ritka, máshol  ki nem adott felvételeket helyeznek el, annak érdekében, hogy az adott együttest, kiadót, stílust kedvelő gyűjtők, sosem mondhassák azt ki: "Teljes a gyűjteményem!"

 
Bővebb - és komolyabb - kifejtés:
A promóciós kiadványok nagyon változatos formában jelentek meg a zeneipar eddigi történetében. Alapvető céljuk: az adott zenekar, lemez előzetes beharangozása, eljuttatása a média prominens személyeihez, rádiókhoz, TV csatornákhoz, nagy disztribúciós láncokhoz, illetve az ehhez a célhoz kapcsolódó célzott marketing.
Én magam "igazi" promólemeznek tartom azokat, melyek:
  • lehetőleg önálló katalógus-számmal rendelkeznek
  • a kereskedelmi forgalomba kerülő kiadványtól eltérő tartalommal, dalokkal, verziókkal jelentek meg
  • esetleg a borítójuk, dizájnjuk is egyedi
Ha ez a három jellemző igaz egy promóra, az a gyűjtők álmainak netovábbját jelenti, pl.:

 
Vannak olyan promók, ahol a fenti ismérvek valamelyike hiányzik, mondjuk a később kiadásra kerülő album számlistájával megegyezik a tartalom, de eltérő katalógus-számmal rendelkezik a lemez.

 
Erre példa:
  • Melotron - Der Blaue Planet (CD ZOT 240): a "rendes" kiadvány
  • Melotron - Der Blaue Planet (CD ZOT 240P): a promó változat, eltérő katalogus szám, illetve a bookleten, valamint a CD-re nyomva a "Promotional use only" szöveg, de a lemez teljesen ugyanazt tartalmazza, mint a "párja".

 
De olyan is van, amikor a "gyémántok" rejtőzködnek. Például a Depeche Mode számtalan ritkasága közül az egyik a gyűjtők között a DJ BONG 15 "kódnévre" hallgat. A borítója, a 7"-es lemez "címkéje" teljesen ugyanolyan, mint a normál kislemezé, de egy máshol nem elérhető Behind The Wheel remixet tartalmaz.
Érdekes megoldás - volt a 90-es években leginkább - hogy a kereskedelmi forgalomba kerülő lemezeket "alakítják át" a kiadók, promókiadvánnyá:
  • A "Promotional use only" szöveget tartalmazó bélyegzővel lepecsételt booklettel
  • A vonalkód - például kilyukkasztással történő - olvashatatlanná  tételével. Ezen cut-out módszernek nevezett eljárásről itt lehet bővebben olvasni.
  • A kereskedelmi forgalomba került CD, papír borítékba (paper slipcase) elhelyezve
Ez utóbbira egy példa:

 

 
  • Klinik - Stitch: A CD teljesen ugyanaz, mint ami a boltokba került, mindössze egy fekete karton slipcase-be, tokba került bele.
A CD eladások csökkenésével a promóciós kiadványok is érdekes átalakuláson mentek át.
Amíg a hőskorban ezek a kiadványok is gyártással készültek, azaz mesterpéldány alapján, gyárban "készített" bakelit/vinyl kiadványok voltak, addig a 90-es évek végétől megjelentek a CD-R formátumban "előállított" promók. Ezek néha, néhány tíz, néhány száz példányban készültek csak még az olyan óriások esetében is, mint a Depeche Mode. Néha a CD-t nem is feliratozzák, mindössze a CD tokba elhelyezett lap tartalmazza a lemezre vonatkozó legfontosabb információkat.

 
Manapság pedig már egyre jellemzőbb, hogy a promóciós szándékkal terjeszteni kívánt dalok, mp3 formátumban jutnak el a célcsoporthoz, akik persze már jóval előbb, - kis túlzással - a stúdióban történő felvétel után percekkel, már le is tölthetik az adott alkotást...